Zęby mądrości – kiedy należy je chirurgicznie usunąć?

Zęby mądrości, czyli ósemki, to trzecie zęby trzonowe, zlokalizowane z tyłu łuku zębowego. Ich nazwa nie jest przypadkowa. Zęby mądrości wyrzynają się w wieku nastoletnim lub później (u niektórych pacjentów nawet ok. 40 roku życia). Nie oznacza to jednak, że u każdej osoby ósemki występują. Jednak jeśli się już pojawią, mogą sprawiać problemy. Czy trzeba usuwać ósemki?

Usuwanie zęba mądrości – czy to konieczność?

Z racji swego położenia zęby mądrości mają predyspozycje do trudności w wyrzynaniu się oraz nieodpowiedniego ułożenia w łuku zębowym. To właśnie dwie najczęstsze sytuacje, w których ekstrakcja ósemek jest koniecznością. U wielu pacjentów dochodzi bowiem do częściowego lub całkowitego zatrzymania zęba w kości, będącego często powodem bólu i dyskomfortu. Ósemki mogą powodować stłoczenie zębów w łuku zębowym i zwiększać ryzyko pojawienia się stanów zapalnych w jamie ustnej. Stłoczenie i złe ustawienie zębów w łuku zębowym to z kolei częsta przyczyna dolegliwości bólowych u pacjenta (migreny, problemy ze stawem skroniowo-żuchwowym), jak i zwiększone ryzyko do rozwinięcia się próchnicy zębów. Nawet jeśli ósemka prawidłowo wyrośnie, jej położenie w łuku zębowym może utrudniać jej dokładne czyszczenie, co przekłada się na namnażanie bakterii w jamie ustnej.

Ekstrakcja ósemek jest zatem koniecznością, gdy zęby mądrości powodują dolegliwości bólowe lub dyskomfort u pacjenta, przyczyniają się do złego ustawienia zębów w łuku zębowym. Gdy doszło do zatrzymania zęba w kości lub jego położenie jest specyficzne, pacjent jest kierowany na chirurgiczne usuwanie zęba. W sprawie takiej jak ekstrakcja ósemek gojenie się rany czy związany z wizytą u dentysty stres sprawiają, że pacjenci często obawiają się wyrywania zęba mądrości. Warto podkreślić, że współczesna stomatologia dysponuje wszystkimi niezbędnymi narzędziami, aby usuwanie zęba mądrości było bezbolesne i nie powodowało dyskomfortu u pacjenta.

Zabieg jest wykonywany w znieczuleniu miejscowym (zdarzają się sytuacje, gdy specjalista decyduje o zastosowaniu znieczulenia ogólnego), zakładane są szwy oraz opatrunek. Przed usunięciem zęba wykonuje się jego zdjęcie RTG, aby poznać dokładne położenie ósemki i tym samym uniknąć problemów w trakcie zabiegu. W celu zminimalizowania ewentualnych powikłań po zabiegu pacjent otrzymuje dokładne instrukcje, obejmujące zalecenia dotyczące diety, higieny jamy ustnej czy stosowania używek po wyrwaniu zęba.

Profilaktyczne chirurgiczne usuwanie zęba mądrości

Profilaktyczne wyrywanie ósemek to jeden z tematów, który z pewnością interesuje posiadacza zębów mądrości. Bywa bowiem tak, że proces ich wyrzynania przebiega prawidłowo, nie powodując żadnego bólu u pacjenta, czy nieprawidłowości względem wzrostu lub położenia innych zębów. No dobrze, ale co potem? W końcu ósemki to zęby, które są niejako „dodatkiem” w łuku zębowym, nie są nam one potrzebne do prawidłowego żucia pokarmów. Czy trzeba usuwać ósemki, gdy te skończą się wyrzynać? Może lepiej wcześniej zdecydować się na ich ekstrakcję, aby uniknąć ewentualnego bólu i problemów z nimi w przyszłości? Stanowisko dentystów jest w tej kwestii jasne. Jeśli zęby są zdrowe, a ich ułożenie jest prawidłowe, nie ma wskazań do przeprowadzenia ekstrakcji. Pacjent powinien dbać o zęby mądrości w taki sam sposób jak o pozostałe zęby. Regularne kontrole u dentysty pozwolą na szybką reakcję specjalisty, gdyby ósemki powodowały problemy z innymi zębami lub gdyby pojawiła się na nich próchnica. Chirurgiczne wyrywanie zęba zdrowego jest natomiast możliwe w sytuacji, gdy pacjent jest przygotowywany do założenia aparatu ortodontycznego. W takiej sytuacji usunięcie ósemki może być konieczne, aby zapewnić odpowiednią przestrzeń do prawidłowego ułożenia pozostałych zębów w łuku zębowym.