Czy RTG zębów jest bezpieczne dla zdrowia?

Wykonanie zdjęcia rentgenowskiego zębów obecnie okazuje się jednym z niezwykle ważnych i często stosowanych sposobów diagnostyki u poszczególnych pacjentów. Dzieje się tak, ponieważ prześwietlenie zęba pozwala dotrzeć do miejsc, które bez tego typu badań są dla lekarza niewidoczne. W efekcie zdjęcie rentgenowskie zębów umożliwia szybkie dostrzeżenie poważnych stanów zapalnych, a także określenie ich rozległości i szansy na szybkie wyleczenie. Oprócz tego RTG szczęki jest zalecane u osób, które przygotowują się do zabiegu usunięcia wybranych zębów lub które chcą sprawdzić, czy pojawiły się u nich ósemki. Warto zatem dowiedzieć się, jak przebiega RTG ile razy w roku należy je wykonać, oraz jak należy się przygotować do jego wykonania.

Zdjęcie rentgenowskie zębów — czy tego typu promieniowanie stanowi zagrożenie?

Osoby, które obawiają się, że RTG pantomogram zębów może okazać się zbyt dużym obciążeniem dla organizmu i wiązać się z narażeniem na znaczny stopień promieniowania, powinny wiedzieć, że wykonanie zdjęcia rentgenowskiego trwa zaledwie kilka lub kilkanaście sekund i przez cały ten czas jest nadzorowane przez doświadczonego specjalistę. Dlatego promieniowanie o tak niskim nasileniu nie wywołuje trwałych skutków ubocznych, a pacjent po wykonaniu zdjęcia może od razu udać się do domu. Warto przy tym wspomnieć, że do wykonania zdjęcia rentgenowskiego zębów nie trzeba się przygotowywać i unikać spożywania posiłków czy picia większej ilości wody. Tego typu czynniki nie mają wpływu na uzyskiwany podczas zdjęcia obraz.

Zastanawiając się, czy warto udać się do specjalisty i skorzystać ze skierowania na RTG zębów, należy przede wszystkim pamiętać o tym, że nieleczone stany zapalne lub nieprawidłowo rosnące zęby mogą okazać się jeszcze większym obciążeniem dla organizmu i wywoływać inne, niezwykle bolesne infekcje, a także bóle głowy, znaczne pogorszenie samopoczucia czy obniżony apetyt. Z tego powodu niezwykle ważna okazuje się przemyślana profilaktyka jamy ustnej, a także niezwlekanie z podjęciem zalecanego leczenia. Dzięki temu można skutecznie zmniejszyć niektóre objawy bez konieczności przeprowadzenia zabiegu.

Prześwietlenie zęba w ciąży — czy jest dozwolone?

Wykonanie RTG zęba w ciąży nie jest zalecane między innymi u kobiet w pierwszym trymestrze. Oprócz tego, że w tym czasie płód jest najbardziej narażony na różnego rodzaju komplikacje, osłabiona staje się również przyszła mama. Dzieje się tak, ponieważ w pierwszym trymestrze bardzo często pojawiają się nudności, wymioty, bóle głowy i ogólne poczucie osłabienia, które z kolei przekładają się na gorszą wydolność naszego organizmu. Ponadto w tym czasie powinno się unikać jakichkolwiek stresów czy dolegliwości bólowych, które niekiedy pojawiają się podczas wdrożonego stomatologicznego leczenia. Dlatego też w przypadku braku dokuczliwych objawów ze strony stomatologicznej prześwietlenie zęba w ciąży warto zaplanować na czas po porodzie i połogi, zwracając jednak szczególną uwagę na to, by w czasie ciąży wciąż pozostawać pod opieką stomatologa.